lördag 27 mars 2010

Victoriasjön

Äntligen dags för nya inlägg. Det har varit mycket på gång här nere så det har inte riktigt funnits tid för reflektion och tyvärr än mindre för dokumentation. Nu tänkte jag dock publicera tre inlägg tätt på varandra. Trevlig läsning.

I torsdags (den 18:e) tog vi bussen upp till Mwanza, som är Tanzanias näst största stad efter Dar es Salaam. Då vi kom på idén, att åka på lång week end, först dagen innan hade vi inte så mycket planer specificerade utan jobbade lite mer spontant. Vi letade upp någonstans att sova och strosade sedan längs stranden tills solen började gå ner. Vi tog oss då till den finaste restaurangen som fanns omnämnd i guideboken. Restaurangen drevs av en asiatisk familj men de som arbetade där var lokala förmågor. Vid första anblicken var restaurangen av vilket västerländskt snitt som helst men rutinen och traditionen hade inte hunnit få fäste: Vi fick förklara att vi ville ha förrätten först och varmrätten efter det, att vi fördrog vår dryck kyld(inte varm) och att den dricks vi lämnade faktiskt var något dom fick behålla. Dock var maten riktigt bra och utsikten ännu bättre.

På fredagen tog vi en färja till en ö som heter Ukerewe, 3-4 timmar norr ut på sjön. På denna ö (världens 7:e största ”sjö-ö”) spenderade vi fredag och lördag. Vi träffade en kille som hette Johanna. Han ville vara vår guide så vi kom överens om en mindre summa och han lovade att visa oss ön under lördagen. Vi sa att vi ville cykla och han ordnade med cyklar och en rutt. När vi vaknade på lördagen, dagen för turen, störtregnade det men i ett uppehåll i regnet rullade vi ändå iväg. Då började det plötsligt igen och vår guide ropade ”change of plans!” och vi svängde in på en lite mörk restaurang och åt frukost; munkliknande bullar(andazi), te med massa socker och köttsoppa.
När det inte slutade regna på ett par timmar tog vi lokalbuss och åkte till andra sidan av ön. Bussen var en vanlig minibuss men vi fick in 24 personer. När vi klev av bussen stannade hela byn upp och tittade på vitingarna. Vi gick en kort promenad längs stranden och tog sedan en bil tillbaka över ön. Vägarna var mycket dåliga och vi körde fast vid ett tillfälle men i övrigt det gick bra. I bilen tillbaka var vi elva personer. Två gubbar i knät på varandra där fram, vi var fem i baksätet och tre i bagageluckan. Vår guide berättade historier från ön hela vägen tillbaka. Han berättade om att huvudfödan på ön var kassava och att man till och med kunde göra sprit på den. När han berättade om denna lokala drycken(Gongo) reagerade chauffören och sa att han kände någon som tillverkade den. Så vi vände helt om och åkte tillbaka till den by vi hade passerat en stund tidigare. Ingen i bilen gav ifrån sig så mycket som en antydan till protest. Vi stannar till och efter ett tag kommer det en äldre herre ut från skogen med en fältflaska och ett glas. Efter att alla som ville fått sig en slurk(föraren avböjde) åkte vi vidare tillbaka mot öns huvudort, Nansio.

Färja tillbaka till Mwanza och ny fin restaurang(vi var ju ändå på semester). Buss på söndagen till Nzega och bil därifrån hem till Nkinga.
Bilderna är från Ukurewe; först en bild på utsikten från öns mitt, sedan en bild på vårt misslyckade cykelprojekt och slutligen en bild på helt ny elstolpe. (Det är nämligen så att Ukerewe just har fått el till ön. Detta innebar att det inte vajade sprakande nystan av koppartråd från elstolparna som man annars är en mer ordinär syn i denna typ av land. Värt ett foto på bloggen kände jag således.)
Nytt inlägg kommer alldeles strax(t).