tisdag 2 mars 2010

Böcker och blommor

Bilder på blommor runt huset & Recensioner av de böcker jag läst hittills. Jag lägger nu upp ”två inlägg i ett”. Dessa två har gemensamt att de inte bidrar med någon information om hur jag har det och hur det är ner nere. Utom möjligtvis det att det finns tid att läsa och det växer blommor vid vårt hus. Läs om du har lust...

”Lustmördarna” - Björn Ranelid
I en by längs vättens strand bor, under 30-talet, Albert med sin äldre bror, sin pappa som med stort engagemang driver en bensinstation, mamma som har problem med alkohol och tabletter, samt en lillasyster som tidigt i berättelsen blir brutalt mördad. Ranelids speciella språk får en att dra på smilebanden vid flera tillfällen under den djupt tragiska historien. Han väcker starkt paradoxala känslor och med sitt, stundtals poetiska, sätt att skriva lyckas Ranelid plantera en hel del tankar och funderingar hos mig. Betyg: 7 mogna majskolvar av 10 möjliga.

”Män som hatar kvinnor” - Stig Larsson
Denna bok har jag nu tillslut läst av den anledning att jag inte ville vara totalt avskärmad från samtiden. Jag förstår att många tycker om boken. Jag tänker inte recensera den mer än så, då de flesta ändå läst boken/böckerna eller sett Stig Larssons historier på bio. Betyg: 6 negativa sputumprov av 10 möjliga.

”Milda makter” - Arto Paasolin
Birger får vikariera som Gud under ett år, och upptäcker snart vilka svårigheter det för med sig att göra den allsmäktige kristna Gudens arbete. Mycket lättläst bok med en ”knas-rolig” underton från första sida. Tyvärr lyckas Paasolin inte nå fram till mig med denna humor. Det blir snarare lite patetiskt hur han anstränger sig för att ”knasa till det” hela tiden. Dock rinner sidorna förbi men boken som helhet lämnar inget bestående intryck. Betyg: 3 stormönstrade tyger av 10 möjliga.

”Svinarlängorna” - Susanna Alakoski
En finsk familj får flytta in i ett nybyggt hyresområde i Ystad. Huvudkaraktären berättar, med ett barns naiva oskyldighet hur det var att växa upp hos alkoholiserade föräldrar med stora problem att passa in i det svenska samhället. Otroligt bra realistisk berättelse. Ögonöppnande och vyvidgande. Jag tycker mycket om hur Alakoski beskriver denna hårda miljö ur ett barns ögon. Man får följa familjen under några år och översköljs under historiens gång både av känslor av frustration och känslor av hopp. Jag upplever att man får en viss förståelse för människors oförsvarbara beteenden. Något av det bästa jag läst. Betyg: 9 mätta afrikanska barn som hänger i en tygpåse på mammas rygg av 10 möjliga.

”Berlinerpopplarna” - Anne B. Ragde
Tre bröder med, sedan länge, skilja liv återförenas då modern blir sjuk. Jag sitter och väntar på att historien ska börja på allvar men trivs mycket bra med att läsa om det olika personerna och hur de ser med olika ögon på samma saker. Plötsligt är boken slut, innan den egentligen har börjat. Ändå lever den kvar väldigt starkt, som om allt faktiskt har hänt en själv, eller i alla fall att man satt med och såg på, från ett hörn i köket på den nedgångna gården Neshov i en by utanför Trondheim. Betyg: 6 promenader för att köpa läsk av 10 möjliga.

Och nu blommorna:







Nu blir det inte några fler blommor på den här bloggen.

/Carl

5 kommentarer:

  1. Håller med om att Svinalängorna är en fantastisk bok.
    Fantastiska blommor också. Väntar på blomnamnen i nästa i nästa inlägg :D
    Kram
    /Marianne

    SvaraRadera
  2. Hej Carl!Du tycks hinna läsa en del. Jag har läst alla böckerna du skriver om och tycker nästan precis som du. Det finns fortsättning på "Berlinerpopplarna": "Eremitkräftan" och "Vila på gröna ängar".
    Kram från Farmor

    SvaraRadera
  3. Stackars mamman som inte fick med sig det 10e barnet...

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det var synd om mamman för att hon fick bära nio barn! Bättre att lämna kvar några för ryggen!

    SvaraRadera
  5. Sa jakla coolt, ni har samma blommor som vi!! Den forsta ar en jasmin variant kan jag tipsa om, finns i vit/gul ocksa och luktar underbart!
    Kramkram/Ulrika

    SvaraRadera