onsdag 10 februari 2010

Resumé

Hej!
Då jag senaste dagarna skrivit och berättat, om hur det är och hur jag har det, i flera olika mail och sammanhang så fick jag den briljanta iden att lägga upp en blogg.
Eftersom jag redan är inne på tredje veckan av min Afrikavistelse börjar jag denna blogg med en sammanfattande resumé över vad som hänt hittills.
Syftet med detta första blogginlägg är inte att bjuda på ett njutbar text utan bara att, så effektivt som möjligt, beskriva Carl i Afrika såhär långt.
24/1-2010
Hejdå på Arlanda. Tog ut dollar och mötte upp med Göran. Göran är min forsningsstudiepartner och en av de tre klasskamrater jag bor med för tillfället. Arlanda → Doha airport i Qatar. 13 timmars väntan på nästa flyg till Dar es Salaam, största staden i Tanzania. Landade mitt på dagen och efter visumet hade ordnats begav vi oss ut i värmen för att leta taxi. Taxi till ett rätt risigt hostel. Vandring genom Dar och middag i de muslimska kvarteren.
25/1-2010
Upp till frukost. Tjejerna, Malin och Karin, anländer till Dar och möter upp oss på vårt hostel. Direkt iväg till färjehamnen. Efter att ha stångat sig igenom ett hav av ”kompisar” som vill ”hjälpa oss” hittar vi ett hyfsat officiellt ställe att köpa färjebiljetter på. Färja över till Stone Town på Zanzibar. Färjan gungade på rätt bra men vi kom fram ändå. Väl framme letade vi upp en minibuss som körde oss över till Paje på öns östra strand. Taxichauffören var mycket hjälpsam och mutade sig vant förbi de tre poliskontroller som stod uppställda längs vägen.
26-28/1-2010
Paradisstrand på Zanzibar. Trevligt hotell med pool och bra restaurang. Nära nog ensamma på stranden men rätt blåsigt. Tyvärr för min del blev jag sjuk och fick ligga i en hängmatta i skuggan ett par dagar. Det finns värre ställen att vara sjuk på så man behöver inte tycka synd om mig.
Tillbaka genom vägspärrarna till Stone Town. En natt på ett hostel och en snabbturistning av staden. Färja tillbaka, även här fick vi ”hjälp” av mängder av människor som ville hjälpa oss att köpa biljetter i utbyte av en slant.
29/1-2010
Tillbaka i Dar. Inhandlande av mobilt modem. Några timmars sömn på ett hostel. Taxi vid 4.00 till Dar airport. Morgonflyg till Shinyanga. Landade på en landningsbana av rött grus mitt på en savann och satte oss utanför skjulet, som fungerar som ankomsthall, för att invänta vidare transport mot sjukhuset i Nkinga.
12 mil senare är vi framme om mottages av Lucy, vår husa, som har maten klar.
30/1-2010
Maggan, en barnmorska från Sverige, tar med oss till kyrkan och vi blir presenterade för byn. Kyrkobesöket var en upplevelse och jag får kanske anledning att återkomma till ämnet senare.
1/2-2010
Rundvandring på sjukhuset. Mycket att se och vi landar hemma i vårt gästhus med många nya intryck i huvudet.
2-5/2-2010
Morgonbön och morgonrapport 7.30 inleder dagarna på sjukhuset. Efter det är det rounds, mottagningar eller operationer. Jag och Göran svansar efter Dr Jileka som har huvudansvaret för tuberkulospatienterna. (Min och Görans studie kommer att handla om just TB, och jag skriver antagligen mer om den senare). På eftermiddagarna arbete med studien; läsa artiklar och förbereda intervjuer.
6-7/2-2010
Utflykt med Maggan till lite fina klippor. Kyrka på söndagen.
8/2-2010
Arbete med studien.

Ber om ursäkt för tempusformer, syftningar och stavningar.

Siktar på att få upp ett par inlägg i veckan.
Trevlig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar