tisdag 6 april 2010

Vardag

Jag ska inte förneka att jag känner en viss press att publicera ett nytt inlägg. Det är emellertid inte lätt att klämma fram så mycket spännande för tillfället. En vardagskänsla har lagt sig över tillvaron. Då jag inte lyckas komma på någon intressant anekdot att presentera tänkte jag uppfylla två önskemål som jag fått. Det första är att lägga upp fler bilder på mig själv och det andra är att ge en statusrapport på Hans. Dessa önskningar är upphovet till de fyra bilder som följer nedan. För den som känner sig lurad av denna substanslöshet lägger jag även upp en liten dikt jag just knåpat ihop samt tre "Topp-5-listor". Mycket nöje.







Dikt av Carl (2)4 år gammal:

"Molnen seglar sakta förbi
Lugnet sprider sig inuti
Här kan man inte stressa mera
Bussen fastnar i ett hav av lera


Getter och kor på vägen
Hälsa på alla i alla lägen
Springer mellan fält av majs
Göran träffas av fågelbajs


Tiden går snabbt, men långsamt men snabbt ändå
På åkern är det tid att så
Många har det svårt här, själv har man tur
Igår var våran middag ett husdjur


Det är lång väg hem, ibland blir man dyster
Men mot detta hjälper Hans och hans syster
Här går man långsamt men man får inte såsa
På en kvart i solen blir man rosa"







Topp-5-listor:


"Bästa lokala maträtterna."
5: Ugali – klump av majsmjöl och vatten
4: Wali na Kuku – kyckling med ris
3: Mlenda – stuvade blad av något slag
2: Samosa – friterade piroger
1: Pilau – kryddris


"Viktiga ord på Kiswahili."
5: Badaye - senare/strax
4: Wazungu - viting
3: Polepole - långsamt
2: Hamna shida - inga problem
1: Subiri - vänta/tålamod


"Mina tanzaniska favoritnamn hittills."
5: Exodus
4: Hans
3: Toxic
2: Mama gladness
1: Good Lucky






Ha en bra vecka!

Kram

Och grattis i morgon mamma!

4 kommentarer:

  1. Hej, inte ska du känna press att prestera spännande inlägg. Det som är vardag för dej nu är spännande nog för oss här hemma. Kul att se att både du och hans ser välmående ut, men jag förstår att du längtar hem ibland.
    Kram
    /Marianne

    SvaraRadera
  2. Tack Marianne! Nej jag ska inte känna press, det har du helt rätt i. Ja vi mår bra båda två :) Jag hoppas du mår bra också! Jag har varit med på ett par förlossningar nu. Ska bli spännande att se hur det går till i Sverige(vilket jag inte gjort än) nu när man har detta som referensram. Kram
    Carl

    SvaraRadera
  3. Men du vet inte vad Majas brorsas osynliga låtsasvän heter (platsar i listan). Har heter Corpus.


    ...Kropp


    Göran Corpus.

    Hehe

    Fin han är Hans!
    Du är efterlängtad hemma.
    Puss

    SvaraRadera
  4. ...och alla heter Glenn i Göteborg...

    SvaraRadera